The Gathering

forum
It is currently 28 Mar 2024, 14:05

All times are UTC + 1 hour




Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
PostPosted: 23 May 2011, 22:50 
Offline
Second sunrise
Second sunrise
User avatar

Joined: 21 Dec 2006, 23:46
Posts: 22
Location: Samsara
More than 20 years ago The Gathering first took to the stage, I still had some material from that performance that did not made it to this forum yet (or the internet in general for that matter). Most of it is in Dutch, maybe someone (not me...) will be kind enough to translate, otherwise you just have to learn Dutch, it's easy (at least for me it was).

Interview in Brabants Dagblad (published on the day of the gig):

Image

The poster for the gig:

Image

The only photo I have of that evening:

Image

Steven Willems once interviewed Robbie Woning (Dead Head), Hans en Jelmer about this gig. This is what they had to say (thanks Steven... ;-) ):

Hans: “In die tijd was het nog vrij gemakkelijk om te openen voor een grotere band, de scene leefde enorm. Onze gage voor dat eerste concert was 100 Dfl. We beschouwden het als een eer om te mogen openen voor Dead Head die in die tijd toch wel een vrij grote band waren. We waren allen vrij zenuwachtig en nerveus omdat het ons eerste concert was. We moesten trouwens over de backline van Dead Head spelen wat we natuurlijk niet gewoon waren, maar desondanks verliep ons optreden uiteindelijk toch vrij goed. Er waren vanzelfsprekend heel wat wat vrienden en bekenden in het zaaltje die ons stevig aanmoedigden. Naderhand werd het eerste concert met vele biertjes bezegeld (lacht). Ik had toen trouwens een beetje ruzie met de drummer van Dead Head. Zijn drumstel was namelijk gloednieuw en ik moch er wel op spelen maar ik mocht zijn drumstel helemaal niet aanpassen naar mijn gebruikelijke opstelling. Op de manier zoals dat drumstel toen was opgebouwd kon ik er echter niet op drummen. Toen het bestelde eten voor de bands (frietjes en dergelijke ...) werd geserveerd stond ik per ongeluk met mijn schoenen in zijn frikandel speciaal. Mijn schoenen zaten helemaal onder de mayonaise en ik ben dan weggelopen om mijn schoenen te gaan schoonmaken. Toen ik terug binnenkwam zat de drummer van Dead Head gewoon zijn frieten op te eten (lacht). Ik moest echt bijna overgeven, ik heb het hem nooit durven vertellen (lacht).”

Jelmer: “Ik herinner me vooral veel zenuwplasjes (lacht). En heel de zaal zat natuurlijk vol met vrienden van ons die naar ons kwamen kijken. Toen het optreden achter de rug was had ik wel zoiets van ‘Was het dit nou maar?’. Ik vond het een beetje raar, ik vroeg me enorm veel dingen af. Was dit optreden nou goed geweest? Zijn we er wel klaar voor? Dat was toch wel een hele vreemde gewaarwording. Voor ons allereerste optreden openen voor Dead Head en Invocator vond ik toch wel heel wat. Ik weet eigenlijk zelfs niet eens meer hoe we eigenlijk aan optreden zijn geraakt.”

Robbie Woning: “The Gathering waren toen nog heel erg jong. Rene is me nog het meest bijgebleven, waarschijnlijk omdat hij aan dezelfde kant van het podium stond als ik en we misschien apparatuur deelden of versterkers moesten stapelen. Dat denk ik althans. The Gathering werden destijds nog enigszins begeleid door iemand van de band Deafen. Die gast regelde het een en ander en voorkwam dat de band als lokaal voorprogrammaatje zou worden behandeld hoewel wij, Dead Head, als band helemaal niet vervelend waren of zo. Invocator was er inderdaad ook bij, dat was een onderdeel van één van onze uitwisselingen tussen Nederland en Denemarken. Ik geloof dat Invocator het ook wel cool vond. Jaren later wist Jacob Hansen (gitaar/zang in Invocator) me in een gesprek nog te vertellen dat hij zich dat optreden in Heesch nog goed herinerde. Misschien had hij wel een aanplakbiljet meegenomen of had hij gewoon een goed geheugen. Destijds deed ook zo’n beetje de grap of eerder plagerij de ronde of The Gathering wel of niet op Nocturnus leek. Zelf vonden ze dat belachelijk, maar grappig genoeg speelde Frank tijdens de soundcheck wel een paar keer zo'n keyboardloopje uit “Before Christ After Death” van Nocturnus. Toen dacht ik heel bekrompen: zie je wel (lacht)! Maar achteraf deden ze dat volgens mij juist naar aanleiding van ons geplaag. Hun concert zelf ging prima. Er waren flink wat nieuwsgierige mensen, familie misschien zelfs. Ik had toen al wel door dat er rond The Gathering een bepaalde buzz hing. Dat merkte je ook in de underground, die destijds nog per post communiceerde (internet was er nog niet). Ik vond de band in eerste instantie al wel opvallen, hoewel er in die tijd een hoop doom/death bands waren. The Gathering was echter bovengemiddeld, op hun eerste rehearsal stonden een paar echt goede nummers. Zelf speelde ik trouwens destijds ook in de doomband Beyond Belief. Die band was totaal niet vergelijkbaar met The Gathering, maar oorspronkelijk wel een product van dezelfde tijd en invloeden. Dat was na de eerste death metalgolf met bands Obituary, Napalm Death, Carcass, enz. . Veel nieuwe bands gingen toen voor lagere tempo's en 'mooiere' muziek met veel melodie. Voor Dead Head was het optreden in Heesch niet echt speciaal, het was één van twee optredens dat we op het programma hadden staan voor dat weekend.”

_________________
Was ist ist
Was nicht ist ist möglich


Top
 Profile  
Reply with quote  
PostPosted: 24 May 2011, 06:18 
Offline
moderator
moderator
User avatar

Joined: 11 Oct 2001, 01:00
Posts: 1065
Location: the Netherlands
Thanks for sharing this with us! It's interesting to read about the early days of The Gathering.


Top
 Profile  
Reply with quote  
PostPosted: 24 May 2011, 15:11 
Offline
Traveller
Traveller
User avatar

Joined: 12 Jul 2005, 22:14
Posts: 466
Location: Nord de la France
Thanks a lot.

8)

_________________
You pull me down - I fake a laugh - I sway
You broke my heart – I fell so hard always
Because of you I’m still afraid today
Because of you I’m still afraid today

Image


Top
 Profile  
Reply with quote  
PostPosted: 09 Oct 2011, 14:21 
Offline
Second sunrise
Second sunrise
User avatar

Joined: 21 Dec 2006, 23:46
Posts: 22
Location: Samsara
Found a few more pics...

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

And news snippets about the gig:

Image

Image

_________________
Was ist ist
Was nicht ist ist möglich


Top
 Profile  
Reply with quote  
PostPosted: 09 Oct 2011, 14:32 
Offline
Traveller
Traveller
User avatar

Joined: 12 Jul 2005, 22:14
Posts: 466
Location: Nord de la France
thks for those rare pictures

8)

_________________
You pull me down - I fake a laugh - I sway
You broke my heart – I fell so hard always
Because of you I’m still afraid today
Because of you I’m still afraid today

Image


Top
 Profile  
Reply with quote  
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC + 1 hour


Who is online

Users browsing this forum: No registered users


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group