The Gathering

forum
It is currently 28 Mar 2024, 17:29

All times are UTC + 1 hour




Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Review 'Always'.
PostPosted: 26 Aug 2004, 20:54 
Offline
Second sunrise
Second sunrise

Joined: 13 Oct 2002, 00:15
Posts: 30
Location: Stedebroec
Vanmiddag was ik op de zolder van de studio en ik vond een review in een oude Aardschok welke ik jullie niet wil onthouden, temeer omdat The Gathering binnenkort 15 jaar bestaat, is het misschien leuk om eens terug te kijken naar het begin van een van de meest originele en talentvolle bands welke dit land heeft voortgebracht.

Daar gaat ie dan:

The Gathering Always

Langzaam begint de advance-tape van the Gathering tot me door te dringen. Na keer op keer de tape gedraaid te hebben wordt het gevoel sterker. De tranen lopen gestaag over mijn gezicht; manische emoties die niet meer te onderdrukken zijn. Doch ook emoties die dieper gaan dan menige liefde voor het vrouwelijke geslacht zal reiken; een liefde die nimmer het hart zal verlaten, maar zich als een tumor zal vastketenen. Psychologisch kippenvel als een dik bebobbelde uitslag over m’n gehele lichaam in een vorm zoals me maar zelden is overkomen: The Gathering met hun debuut elpee/cd ‘Always’! Nog nooit is er een band op Nederlandsch grondgebied geweest waarvan ik meer onder de indruk was dan The Gathering. Okay, ik had ze niet voor niets op de D.S.F.A. ‘No Control About Your Feelings’ sampler geplaatst, maar dat dit het resultaat zou zijn na de rehearsal tape (AMH 5/91) en demo (AMH 9/91) , is toch wel boven alle (zeer hoge) verwachtingen. De muzikale potentie van deze heren reikt verder dan menig Nederlandse band. De composities staan bol van de uiterst originele death metal. Loodzware doom, death, gothic en klassieke invloeden worden zo professioneel en afwisselend gespeeld, dat men een serieuze concurrentie vormt voor de hedendaagse death doom top. Okay, ook Paradise Lost gebruikt wel eens een zangeres naast de ruige crunch en ook Nocturnus maakt gebruik van keyboards, maar The Gathering jaagt die band gegarandeerd de stuipen op het lijf. The Gathering neemt veel meer risico’s. Het keyboard speelt een veel belangrijkere rol, de zangeres heeft meer invloeden en muzikaal is men melodieuzer en experimenteler. De sfeer die men creeert is uniek, luchtig en toegankelijk voor een breed publiek van zowel death doom, als andere liefhebbers. De ongerepte, natuurlijke klanken zijn de meest belovende, die ik sinds lange tijd gehoord heb. “The Mirror Waters”, “Subzero”, “Second Sunrise”. Ach, wat heeft het voor nut ze hier te noemen. Het zijn stuk voor stuk spontane werkstukken van een aantal studenten, met de gemiddelde leeftijd van 18 jaar, die enkel voor hun plezier muziek maken. Als deze elpee vorig jaar was verschenen, had hij ongetwijfeld boven aan m’n jaarlijst gestaan. Ik heb er spijt van dat ik dit jaar al enkele bands een maximale score heb gegeven. Voor mij is dit De! Elpee van de maand.

Anthony van den Berg 10

Mei 1992.


Top
 Profile  
Reply with quote  
 Post subject:
PostPosted: 26 Aug 2004, 22:28 
Offline
moderator
moderator
User avatar

Joined: 11 Oct 2001, 01:00
Posts: 1065
Location: the Netherlands
Ja is zeker wel eens leuk zijn om oude cd-besprekingen er eens op na te slaan om te lezen hoe het album destijds ontvangen werd in de diverse media.

Op mijn website heb ik een heleboel artikelen over TG verzameld.
http://www.cyclingcolours.nl/menu/menu-cd.htm
Dus als je nog meer wilt lezen.... :roll:

_________________
Image
Cycling Colours, a The Gathering fansite http://www.cyclingcolours.nl
news, live photo's, setlists, cd-reviews, interviews, links


Top
 Profile  
Reply with quote  
 Post subject:
PostPosted: 26 Aug 2004, 22:49 
Offline
Second sunrise
Second sunrise

Joined: 13 Oct 2002, 00:15
Posts: 30
Location: Stedebroec
Aha, je had deze review ook al op je website staan, wist ik niet.

Mooie tijden waren dat, zo'n 12 jaar terug.


Top
 Profile  
Reply with quote  
 Post subject:
PostPosted: 27 Aug 2004, 10:53 
Offline
Always
Always

Joined: 02 Jan 2004, 22:28
Posts: 3060
Location: Ergens
Och, het was wel lief bedoeld... :flower:

_________________
De ene off-topicer is de andere nog niet...


Top
 Profile  
Reply with quote  
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC + 1 hour


Who is online

Users browsing this forum: No registered users


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group