The Gathering

forum
It is currently 29 Mar 2024, 05:44

All times are UTC + 1 hour




Post new topic Reply to topic  [ 75 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
Author Message
PostPosted: 26 Jan 2004, 23:09 
Offline
Second sunrise
Second sunrise
User avatar

Joined: 26 Jan 2004, 22:57
Posts: 11
Hoi allemaal,

Eens moest het er van komen. Mijn eerste bericht op dit forum.
In de NRC van vandaag staat een kort interview(+foto) met Anneke over Sleepy Buildings. Wellicht dat er hier mensen zijn die dit interessant vinden.

Rhymer


Top
 Profile  
Reply with quote  
 Post subject:
PostPosted: 26 Jan 2004, 23:13 
Offline
moderator
moderator
User avatar

Joined: 11 Oct 2001, 01:00
Posts: 1065
Location: the Netherlands
Hoi, welkom,

Leuk! Bedankt dat je dit even liet weten. Kun je het misschien scannen/mailen. Ik zou het graag lezen! :D (Helaas is de kiosk nu niet meer open, en ligt er morgenochtend alweer de nieuwe krant)

_________________
Image
Cycling Colours, a The Gathering fansite http://www.cyclingcolours.nl
news, live photo's, setlists, cd-reviews, interviews, links


Top
 Profile  
Reply with quote  
 Post subject:
PostPosted: 26 Jan 2004, 23:28 
Offline
Second sunrise
Second sunrise
User avatar

Joined: 26 Jan 2004, 22:57
Posts: 11
Ik heb geen scanner, maar ik zal kijken wat ik kan doen.


Top
 Profile  
Reply with quote  
 Post subject:
PostPosted: 26 Jan 2004, 23:38 
Offline
moderator
moderator
User avatar

Joined: 11 Oct 2001, 01:00
Posts: 1065
Location: the Netherlands
Ok, kijk maar of het je lukt. :)

_________________
Image
Cycling Colours, a The Gathering fansite http://www.cyclingcolours.nl
news, live photo's, setlists, cd-reviews, interviews, links


Top
 Profile  
Reply with quote  
 Post subject:
PostPosted: 27 Jan 2004, 12:31 
Offline
Always
Always
User avatar

Joined: 20 Oct 2001, 01:00
Posts: 3852
Location: The Netherlands
ooooooooow ik wil het ook wel lezen..en foto zien :D

_________________
http://www.last.fm/user/o0nefertem0o


Top
 Profile  
Reply with quote  
 Post subject:
PostPosted: 27 Jan 2004, 17:45 
Offline
Always
Always
User avatar

Joined: 20 Oct 2001, 01:00
Posts: 3852
Location: The Netherlands
hier issie hoor :D

Image

_________________
http://www.last.fm/user/o0nefertem0o


Top
 Profile  
Reply with quote  
 Post subject:
PostPosted: 27 Jan 2004, 19:30 
Offline
moderator
moderator
User avatar

Joined: 11 Oct 2001, 01:00
Posts: 1065
Location: the Netherlands
Bedankt Mariska! :D


Top
 Profile  
Reply with quote  
 Post subject:
PostPosted: 27 Jan 2004, 22:30 
Offline
Second sunrise
Second sunrise
User avatar

Joined: 26 Jan 2004, 22:57
Posts: 11
Bedankt

Ik was al van plan om dat hele artikel over te typen,
maar dat hoeft dus niet meer.


Top
 Profile  
Reply with quote  
 Post subject:
PostPosted: 28 Jan 2004, 09:02 
Offline
Always
Always

Joined: 02 Jan 2004, 22:28
Posts: 3060
Location: Ergens
Leuk, dat artikel! Ik heb verder nog weinig gelezen over Sleepy Buildings.


Top
 Profile  
Reply with quote  
 Post subject:
PostPosted: 28 Jan 2004, 11:32 
Offline
Always
Always
User avatar

Joined: 20 Oct 2001, 01:00
Posts: 3852
Location: The Netherlands
Vind de artikel ook wel zeer leuk...staan leuke info in :)

_________________
http://www.last.fm/user/o0nefertem0o


Top
 Profile  
Reply with quote  
 Post subject:
PostPosted: 28 Jan 2004, 13:00 
Offline
Always
Always
User avatar

Joined: 19 Dec 2001, 01:00
Posts: 4003
Location: Rotterdam, the only real Dutch Metropole.Our biggest tower will be 165 meters: ooooohhhhhh:)
jah, leuk idd..

_________________
Het zal wel weer off-topic zijn...
-----
I'm not obsessed, it's an hobby :D

Image


Top
 Profile  
Reply with quote  
 Post subject:
PostPosted: 29 Jan 2004, 12:19 
Offline
Always
Always
User avatar

Joined: 09 Jan 2004, 13:16
Posts: 3529
Idd bedankt Mariska! :D

Martijn, komt-ie ook bij jou op de site, of moet-ie dan eerst uitgetikt worden?


Top
 Profile  
Reply with quote  
 Post subject:
PostPosted: 02 Feb 2004, 22:06 
Offline
moderator
moderator
User avatar

Joined: 11 Oct 2001, 01:00
Posts: 1065
Location: the Netherlands
Afgelopen donderdag stond er een leuk stukje over The Gathering in het Brabants Dagblad. Dit als 'opwarmertje' voor het concert de dag erna in Oss. :D

'Riff-o-rama' in een uiterst nieuw jasje
door Pauline van der Vlugt

Donderdag 29 januari 2004 - Oss' trots The Gathering mag zich alweer jaren tot de gevestigde muziekorde van Nederland rekenen. Ditmaal geven het nieuwe semi-akoestische album 'Sleepy Buildings' en de toetreding van bassiste Marjolein Kooijmans aanleiding om weer eens bij te kletsen met zangeres Anneke van Giersbergen (30).

(foto The Gathering)

In Oss woont Anneke al lang niet meer. Nu ook The Gathering er kantoor houdt (met het eigen platenlabel Psychonaut), is Nijmegen de thuisbasis van de groep. Voor Sleepy Buildings , dat sinds afgelopen maandag in de winkels ligt, werden twee semi-akoestische optredens in het nieuwe Nijmeegse theater Lux gegeven. Alleen de titeltrack is nieuw, maar wat de liveplaat écht bijzonder maakt, is dat een paar zeer oude songs voor de gelegenheid opnieuw zijn gearrangeerd. De eerste twee Gathering-albums Alwaysé en Almost a Dance vormden immers mijlpalen in de Nederlandse metalgeschiedenis, terwijl de band zich met de toetreding van Anneke in 1994 op meer atmosferische muziek ging toeleggen. De nummers passen op deze manier wonderwel in de set.
"We waren platenmaatschappij Century Media nog één plaat verschuldigd en wilden toch met iets goeds komen. Geen saaie 'best of', of een leeg akoestisch album. Van die twee dagen Lux hebben we de beste songs gepakt. Er is verder niets aan toegevoegd. Die heavy nummers van vóór mijn tijd had ik alleen in het begin gezongen. 'Riff-o-rama' noemden wij ze. Maar bij het uitkleden ervan bleek de essentie mooi. Een piano- of een gitaarstuk, een melodie. Ze hebben de tand des tijds doorstaan."

Studiepunten.
Vlak na de opnames voor Sleepy Buldings verliet bassist Hugo Prinsen Geerligs, die er vanaf het begin bij is geweest, The Gathering. "Hij zag er weinig uitdaging meer in", legt Anneke uit. "Daarbij heeft hij net een kindje gekregen waar hij graag bij wil zijn. Dat is moeilijk als je drie maanden per jaar weg bent." De band heeft snel vervanging gevonden, in de persoon van Rockacademie-studente Marjolein Kooijmans. Begin januari speelde zij tijdens het Groningse festival Eurosonic haar eerste show met The Gathering.
Anneke: "Een vrouw erbij, dat is wel heel bijzonder. Daarbij is ze pas 23, een jonge hond nog. Ze is heel goed." Marjolein gaat het gelijk druk krijgen: voor februari en maart staan tours in Amerika en Europa op het programma. "Het gaat haar vast heel wat studiepunten opleveren", lacht ze.
Anneke van Giersbergen zelf peinst niet over stoppen. "Mijn hart ligt echt in de muziek. Dat was vóór The Gathering al zo. Ik kan zo nog tien jaar doorgaan. Als de koek ooit op is, ga ik evengoed verder. Dat is voor mij vrij simpel. Ik vind dat The Gathering een goede status heeft. We hebben altijd opgepast met wat we wel en niet deden. Geen Veronica Zomertruck. Verder doen we het goed in het buitenland, we hebben Nederland niet echt nodig. We doen het nog steeds prima in de gothicscene en onder de oudere rockers, al zijn we muzikaal een beetje afgedreven. Ach, het zijn twaalf tonen, het is maar net wat je ermee doet."
The Gathering 30 jan Groene Engel Oss (uitverkocht)
2 mrt Paradiso Amsterdam; 4 mrt Bosuil Weert; 5 en 6 mrt Lux Nijmegen; 7 mrt Oosterpoort Groningen.

_________________
Image
Cycling Colours, a The Gathering fansite http://www.cyclingcolours.nl
news, live photo's, setlists, cd-reviews, interviews, links


Top
 Profile  
Reply with quote  
 Post subject:
PostPosted: 02 Feb 2004, 22:12 
Offline
Always
Always
User avatar

Joined: 20 Oct 2001, 01:00
Posts: 3852
Location: The Netherlands
heeej leuke interview :D:D:D::D:D

_________________
http://www.last.fm/user/o0nefertem0o


Top
 Profile  
Reply with quote  
 Post subject:
PostPosted: 02 Feb 2004, 23:45 
Offline
Always
Always

Joined: 26 Jan 2004, 22:15
Posts: 4266
Location: Utrecht
kee, leuk artikel Martijn.
Wie registreert op http://www.brabantsdagblad.nl kan onder de link Oss een artikel lezen over het Sleepy Buildings Concert in jawel...Oss.


Top
 Profile  
Reply with quote  
 Post subject:
PostPosted: 02 Feb 2004, 23:52 
Offline
moderator
moderator
User avatar

Joined: 11 Oct 2001, 01:00
Posts: 1065
Location: the Netherlands
@ Buzz, jij ook bedankt voor de link!

_________________
Image
Cycling Colours, a The Gathering fansite http://www.cyclingcolours.nl
news, live photo's, setlists, cd-reviews, interviews, links


Top
 Profile  
Reply with quote  
 Post subject:
PostPosted: 05 Feb 2004, 11:25 
Offline
Always
Always
User avatar

Joined: 20 Oct 2001, 01:00
Posts: 3852
Location: The Netherlands
ja heb het ook gelezen...leuke stukjes :D

_________________
http://www.last.fm/user/o0nefertem0o


Top
 Profile  
Reply with quote  
PostPosted: 10 Mar 2004, 21:18 
Offline
Second sunrise
Second sunrise

Joined: 31 Jan 2004, 18:23
Posts: 10
Location: Rosmalen - Brabant - Nl
Voor de liefhebbers........... Uit het BD van juni 2003.....

Grondleggers subgenre
Door Helmut Boeijen

Donderdag 5 juni 2003 - Maanden van plaatjes draaien en lijstjes maken. Met een doel: de beste vijfentwintig, meest belangwekkende popplaatjes uit pakweg veertig jaar Brabantse popgeschiedenis, terugtellend vanaf 25 naar één. Vandaag nummer 5: The Gathering.

"We hoeven er niet mee te dwepen dat we pionierswerk hebben verricht", zegt Hans Rutten. "Alleen een beetje meer erkenning zou soms niet verkeerd zijn. Wij hebben toch de weg geplaveid waarover nu heel veel bands wandelen die het commercieel veel beter doen."

De drummer van The Gathering doelt op Nederlandse groepen als Within Temptation en After Forever. Ook in het buitenland is er, getuige succesbands als Evanescence, driftig geluisterd naar Mandylion, de plaat die de van oorsprong Osse band in 1995 definitief op de wereldkaart zette. "Ik zet 'm nog wel eens op. Dan denk ik: schiet toch op, die riff hebben we al gehoord. We waren toen soms een beetje sloom. Verder ben ik wel heel trots op Mandylion. De plaat klinkt niet kitscherig en er zit een enorme jonge hondendrift in. Een tijdje terug is er een gothrock-verzamelaar verschenen, met nummers van allerlei nieuwe bands. Van ons staat daar In Motion op. Dat nummer stamt oorspronkelijk alweer uit '93 en klinkt toch nog steeds heel fris."

Nuchter constateert Rutten dat dit de tijd is om commercieel te oogsten. Alleen: The Gathering wil zulke muziek niet meer maken. "We zouden 't ook niet meer kunnen. Als je het dan toch geforceerd gaat proberen, dan krijg je een slap product. Het is ook een heel uitgemolken iets, die hele gothrock-stroming. Heel veel slechte bandjes met slechte zangeresjes. Ik wil niet hautain overkomen, maar het klinkt allemaal zo goedkoop en kitscherig." Hoe anders was dat toen The Gathering halverwege de jaren negentig de basis legde voor het subgenre. In de jaren voor Mandylion lag de band eigenlijk behoorlijk op zijn gat. Na het juichend ontvangen debuut Always... en diens geflopte opvolger Almost A Dance ging de groep zonder zijn schreeuwer en zangeres verder. Bij de audities voor hun opvolgers was daar ineens de nachtegaal Anneke van Giersbergen. Ook de zoektocht naar een nieuwe bruller werd direct gestaakt. Rutten: "Wat Anneke had wat al die andere meiden misten? Wat dacht je van niet vals zingen? Er wordt helemaal niet goed gezongen in Nederland. Er ging tijdens de auditie een enorme kracht uit van dat meidje. Wij keken elkaar aan en wisten: dit is het." De rest van de wereld zou het ook snel weten. Mandylion en de bijbehorende hitsingle Strange Machines sloegen in als een bom. The Gathering brak op stel en sprong door naar een groot publiek.

Inmiddels, acht jaar later, is de storm geluwd. De eigenzinnige groep heeft zich ontwikkeld tot een droompopband, die slechts moeilijk kan worden ingekaderd. In Nederland is The Gathering nog steeds een gerespecteerde clubcircuittopper, terwijl landen als Spanje en Portugal de band op handen dragen als nooit tevoren. Rutten: "We hebben ons inmiddels wat losgeweekt van Mandylion. Strange Machines staat ook even in de koelkast, maar het zal nog wel even duren voordat we dat stigma van gothrockband helemaal kwijt zijn."

Band The Gathering Titel Mandylion Jaar 1995 Genre droomrock Inspiratiebronnen Pink Floyd, Rush, Sisters Of Mercy


Top
 Profile  
Reply with quote  
 Post subject: En nog eentje uit het BD
PostPosted: 10 Mar 2004, 21:20 
Offline
Second sunrise
Second sunrise

Joined: 31 Jan 2004, 18:23
Posts: 10
Location: Rosmalen - Brabant - Nl
Artikel uit Brabants Dagblad van 20-02-2003
The Gathering zonder clichés

Door Paul Geerts

Donderdag 20 februari 2003 - Met de nieuwe cd 'Souvenir' slaat The Gathering nadrukkelijk een andere weg in. Bombast en rockclichés gingen overboord. In plaats daarvan klinken sfeer en emotie. "De vlam schuilt in het sacrale."

Nee, drummer Hans Rutten van The Gathering sluit niet uit dat de van oorsprong Osse band ooit nog een contract tekent bij een grote platenmaatschappij. Maar nu even niet. Na een hoop ellende --'ik mag daar niet al te veel over vertellen'-- doet The Gathering het liever allemaal zelf. En dat resulteert maandag in de release van Souvenirs, opvolger van het alweer in 2000 verschenen album IfºThenºElse. Souvenirs verschijnt op het eigen label Psychonaut. Krap voor de release houdt Rutten zich dan ook vooral bezig met de distributie van het album en met interviews.

Zelf de handen uit de mouwen steken. Het is de consequentie die het runnen van een eigen label met zich meebrengt. Een forse financiële injectie met bijbehorend risico; het weegt allemaal niet op tegen de voordelen. Zangeres Anneke van Giersbergen, toetsenman Frank Boeijen, bassist Hugo Prinsen Geerligs, gitarist René en drummer Hans Rutten koesteren de vrijheid.

Rust
"De druk van platenmaatschappijen neemt steeds meer toe", aldus de drummer. "Ze willen de agenda bepalen. Nee, zeggen ze dan, op deze cd staat geen single. Dat we nu alles zelf in de hand hebben, voelt gewoon goed." Maar de belangrijkste winst is dat de rust terug is. En daaraan had The Gathering na de release van IfºThenºElse behoefte. "Als er iets komt, dan komt het vanzelf", denkt Rutten. Maar dat bleek tegen te vallen. De productie van Souvenir kostte 'bloed, zweet en tranen'. "Na dertien jaar vroegen we ons allemaal af welke kant het nu weer uit moest." De omslag kwam een jaar geleden, nadat tien nummers waren opgenomen. "Toen kwam het vertrouwen terug." Wie Souvenirs beluistert, hoort daarop niets meer terug van de gothic metal sound waarmee de band medio jaren negentig groot is geworden. Rutten heeft er geen moeite mee dat Within Temptation met dat geluid momenteel hoge ogen gooit. "Commercieel gezien waren wij te vroeg." Inmiddels is dit geluid voor de band een gepasseerd station. De belangrijkste overeenkomst tussen Souvenirs en eerder werk is dat de nadruk ligt op emotie en sfeer.

"We hebben rockclichés en bombast bewust vermeden." Volgens Rutten verwijzen de nummers op de cd naar de vroege sound van het Engelse label 4AD, waarop de platen van The Cocteau Twins verschenen. "Het geluid is driedimensionaal, meerlagig."
Metal-roots
Toch is op de website van The Gathering de discussie onder de fans losgebarsten. Ze vrezen dat de leden hun metalroots zullen verloochenen. Rutten: "Maar moet ik mezelf dan verloochenen? Gelukkig zijn er fans die met de band zijn meegegroeid." Een groot deel van die fans bevindt zich in het buitenland. Zaterdag 15 maart begint de Europese tournee van de band in Oss, waarna de band vertrekt naar Spanje, Frankrijk en Italië. Of The Gathering in staat zal zijn de verrassend fragiele sound op Souvenir ook live goed neer te zetten?

"Het zal niet vlammen op een rockende manier. De vlam schuilt in de atmosfeer, in het sacrale. Daaraan moet het -publiek wennen. Wij zullen altijd blijven ontwikke--len, want dat maakt The Gathering voor onszelf interessant."


Top
 Profile  
Reply with quote  
 Post subject:
PostPosted: 10 Mar 2004, 21:21 
Offline
Always
Always

Joined: 31 Dec 2003, 19:22
Posts: 4072
Leuk Jan Willem !!!

*brabooooooooooo* :wink:


Top
 Profile  
Reply with quote  
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 75 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 1 hour


Who is online

Users browsing this forum: No registered users


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group