The Gathering

forum
It is currently 28 Mar 2024, 16:10

All times are UTC + 1 hour




Post new topic Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: De Wereld Draait Door
PostPosted: 30 Oct 2009, 10:32 
Offline
Second sunrise
Second sunrise

Joined: 03 Apr 2009, 13:11
Posts: 27
Location: Rotterdam area - Netherlands
Gisteren was Anneke te gast in DWDD, erg leuk. Nog steeds wordt ze in een adem genoemd met The Gathering. Wel jammer was dat TG daar weer wordt genoemd als 'death metal' band. Wordt het niet eens tijd dat TG aan het Nederlandse (thuis!)publiek laat zien dat zij deze stroming ontgroeid zijn en echte kwaliteitsmuziek brengen? :roll:


Top
 Profile  
Reply with quote  
PostPosted: 30 Oct 2009, 11:02 
Offline
moderator
moderator
User avatar

Joined: 12 Oct 2001, 01:00
Posts: 6683
Location: Deventer!!! [NL]
Voor wie wil het (nog een keer) zien

http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/Video ... &tx_ttnews[tt_news]=13261&tx_ttnews[backPid]=631&tx_ttnews[cat]=238&kalender=1256833740&cHash=cc68f74ba7

Ik moet zeggen ik werd door de "death metal" worden verbast... Dat zegt wel iets over Van Nieuwkerk... Misschien kan hij hell goed presenteren, maar van alles dit een beetje uit de mainstream valt, kent hij dan niets van... jammer..
Ik vind ook jammer dat ze beelde uit de TG tijd gebruiken, zonder de naam van de band te laten tonen op de beelden zelf... maar ja, goed promo voor Anneke

_________________
Maybe i'm paranoid, yeah that's my problem
You almost have to be when you look like me


Top
 Profile  
Reply with quote  
PostPosted: 30 Oct 2009, 12:43 
Offline
moderator
moderator
User avatar

Joined: 11 Oct 2001, 01:00
Posts: 1065
Location: the Netherlands
Er stonden gisteren ook artikelen over Anneke in zowel Metro als De Pers. Dit n.a.v. de release van haar (samen met Agua de Annique) nieuwe album "In Your Room".

De Pers spreekt van 'die haar sporen verdiende in de harde rock' (The Gathering wordt ook genoemd) maar de Metro heeft het ook over 'metalband The Gathering'. Zolang The Gathering niet zo bekend is bij het grote publiek blijft toch vaak hangen wat men ooit eens over de artiest gehoord heeft (zonder zich er verder in te verdiepen en de laatste cd's rustig te beluisteren), dus het blijft moeilijk om dat te veranderen. Maar misschien dat het toch wel gaat helpen dat Silje nu bij de band zit en men nu meer verandering hoort in de muziekstijl. Maar het zal lastig blijven om de muziek van The Gathering te omschrijven (voor zover je het al zou willen om muziek in hokjes te stoppen).
Beide krantjes noemen de muziek van Anneke inmiddels wel popmuziek met rock. Dus ze horen wel het verschil met de oude The Gathering.


Top
 Profile  
Reply with quote  
PostPosted: 30 Oct 2009, 12:54 
Offline
Second sunrise
Second sunrise

Joined: 03 Apr 2009, 13:11
Posts: 27
Location: Rotterdam area - Netherlands
Wat mij betreft hoeft TG niet in een 'hokje', maar ik kan me wel voorstellen dat het mensen juist afschrikt als iemand het over (death) metal heeft. Daar zou ik zelf niet nieuwsgierig van worden. Binnenkort TG in DWDD dan maar???


Top
 Profile  
Reply with quote  
PostPosted: 30 Oct 2009, 13:20 
Offline
moderator
moderator
User avatar

Joined: 11 Oct 2001, 01:00
Posts: 1065
Location: the Netherlands
Nee van mij hoeft The Gathering ook niet in een hokje geplaatst te worden (dit is iets wat niet past bij The Gathering), maar dit is iets wat veel journalisten willen (en het is makkelijk bij het uitleggen van muziek aan lezers/luisteraars want je hebt een beperkte tijd en de mogelijkheid om muziek te laten horen is er niet bij elk medium). The Gathering slaat op ieder album weer een andere zijweg in, maar hun geluid blijft herkenbaar. Zo blijven ze boeiend, afwisselend, fris en uitdagend. Ze maken gelukkig gewoon de muziek waar ze zelf zin in hebben.

The Gathering heeft in Nederland nog maar weinig opgetreden met Silje. Het duurt altijd even voordat het het publiek zelf naar een optreden is geweest. Ik vind niet dat de muziek van The Gathering verandert is door Silje (maar al jaren geleden geleidelijk door de band), maar zo'n wisseling in de personele bezetting zou het (voor het publiek dat de band niet goed kende) wel meer kunnen benadrukken dat de omschrijving metal niet meer past bij The Gathering.

Dat men wanneer men het over Agua de Annique heeft The Gathering neerzet als metalband valt nog wel te begrijpen als men het verschil wil benadrukken (een beetje overdrijven maakt het vaak duidelijker) om aan te geven dat Anneke een eigen weg is ingeslagen.


Top
 Profile  
Reply with quote  
PostPosted: 03 Nov 2009, 12:43 
Offline
Pathfinder (newbie)
Pathfinder (newbie)

Joined: 31 Dec 2008, 11:18
Posts: 9
Jees wat een dwaas die matthijs van Nieuwkerk zeg! En de redactie. Echt klote dat het dan weer metal wordt genoemd, sinds 1996 al niet meer lijkt me.


Top
 Profile  
Reply with quote  
PostPosted: 03 Nov 2009, 18:34 
Offline
Third chance
Third chance

Joined: 31 Dec 2006, 18:07
Posts: 168
ik vind dat nummer echt 3x niks...


Top
 Profile  
Reply with quote  
PostPosted: 03 Nov 2009, 19:15 
Offline
Pathfinder (newbie)
Pathfinder (newbie)

Joined: 31 Dec 2008, 11:18
Posts: 9
ik ook niet. zie mijn commentaar in de engelse topic over ADA en in your Room. wat een teleurstelling...


Top
 Profile  
Reply with quote  
PostPosted: 05 Nov 2009, 01:10 
Offline
Traveller
Traveller
User avatar

Joined: 04 Dec 2003, 21:56
Posts: 355
Location: Renkum, Nederland
Ik vind het wel normaal dat ze zo genoemd worden... Lekker belangrijk toch? Denk dat 90% van de DWDD-kijkers totaal niet weet wat death-metal precies is.

En ook logisch dat zo'n redactie geen heel onderzoek gaat doen naar het hokje waar The Gathering in gestopt kan worden... Alsof iemand dat interesseert, behalve een handjevol diehard fans..


Top
 Profile  
Reply with quote  
PostPosted: 05 Nov 2009, 03:24 
Offline
moderator
moderator
User avatar

Joined: 12 Oct 2001, 01:00
Posts: 6683
Location: Deventer!!! [NL]
nee.. wat ik eigenlijk niet juist vind is dat Anneke kon zeggen dat TG al 15 jaren niet death metal klinkt... en alleen Giel zei iets over de worden death metal.. maar ja, Anneke moet ook voor de pers een verschil maken tussen TG en ADA... dus ja metal en pop is voor de algemeen wel een verschil... dat het niet klopt is waarschijnlijk voor de mensen van DWDD niet een probleem.. ik vind het jammer dat ze toch TG als detah metal catalogeren... kom op man.. TG heeft in de laatste 10 jaar NIETS met metal gehad... wat zou DWDD zeggen over Bon Jovi zeggen? dat hij hard rock maakt? laat me lachen...

_________________
Maybe i'm paranoid, yeah that's my problem
You almost have to be when you look like me


Top
 Profile  
Reply with quote  
PostPosted: 05 Nov 2009, 11:16 
Offline
Pathfinder (newbie)
Pathfinder (newbie)

Joined: 31 Dec 2008, 11:18
Posts: 9
Ja inderdaad dat vond ik ook een beetje jammer van Anneke. Ze zei wel ' het is niet keihard' , toen matthijs het over keiharde metal had. Maar ze had eigenlijk moeten zeggen dat the g. al 15 jaar niets met metal laat staan met deathmetal te maken heeft....
Matthijs presenteert ook Popquiz a go go dus doet wel alsof hij verstand heeft van muziek. En zeker Giel had moeten weten dat the g. al 15 jaar geen metal maakt....
Jammer...


Top
 Profile  
Reply with quote  
PostPosted: 05 Nov 2009, 12:53 
Offline
moderator
moderator
User avatar

Joined: 12 Oct 2001, 01:00
Posts: 6683
Location: Deventer!!! [NL]
Giel weet van niets man... Hij heeft meest interesse in de grote verkoop machine band en zijn imago volgens mij... :roll:

_________________
Maybe i'm paranoid, yeah that's my problem
You almost have to be when you look like me


Top
 Profile  
Reply with quote  
PostPosted: 05 Nov 2009, 14:11 
Offline
Traveller
Traveller
User avatar

Joined: 04 Dec 2003, 21:56
Posts: 355
Location: Renkum, Nederland
anorakfreak wrote:
Ja inderdaad dat vond ik ook een beetje jammer van Anneke. Ze zei wel ' het is niet keihard' , toen matthijs het over keiharde metal had. Maar ze had eigenlijk moeten zeggen dat the g. al 15 jaar niets met metal laat staan met deathmetal te maken heeft....

Het is tv, alles moet snel, ik denk niet dat het leuk is als Anneke bij elk verkeerd genoemd feitje gaat zeggen "ja maar Matthijs, The Gathering maakt geen death metal, The Gathering maakt muziek voor hokje x". Dat gaat toch niet werken?!
Ik vind het niet meer dan logisch dat ze zegt 'het is niet keihard' en het daar verder bij laat. Ze staat daar om muziek te spelen en haar band te promoten, niet om alle onterechte hokjesgedachten over The Gathering uit de wereld te helpen.

Burn wrote:
nee.. wat ik eigenlijk niet juist vind is dat Anneke kon zeggen dat TG al 15 jaren niet death metal klinkt... en alleen Giel zei iets over de worden death metal.. maar ja, Anneke moet ook voor de pers een verschil maken tussen TG en ADA... dus ja metal en pop is voor de algemeen wel een verschil... dat het niet klopt is waarschijnlijk voor de mensen van DWDD niet een probleem.. ik vind het jammer dat ze toch TG als detah metal catalogeren... kom op man.. TG heeft in de laatste 10 jaar NIETS met metal gehad... wat zou DWDD zeggen over Bon Jovi zeggen? dat hij hard rock maakt? laat me lachen...

Het verschil met Bon Jovi is dat Bon Jovi zo bekend is dat men bij zo'n tv-programma niet hoeft op te zoeken wat voor een muziek ze maken. Wat bij The Gathering wel het geval is. Matthijs van Nieuwkerk weet dat ook niet allemaal uit z'n hoofd, neem ik aan. En als ze dan ergens tegenkomen 'the Gathering is begonnen met death metal' of zoiets dergelijks, is het toch logisch dat ze dat maar aannemen? Je kunt niet verwachten dat ze voor elk bandje wat ze daar noemen men de hele albumcollectie gaat beluisteren om te kijken in welk hokje ze passen..

Misschien schokkend nieuws voor jullie, maar de wereld van de media zit nog veeel voller met leugens en onwaarheden...


Top
 Profile  
Reply with quote  
PostPosted: 05 Nov 2009, 16:15 
Offline
moderator
moderator
User avatar

Joined: 12 Oct 2001, 01:00
Posts: 6683
Location: Deventer!!! [NL]
Niets schokkend.. maar dat zegt niet dat ik moet het accepteren ;) en ik ben precies tegen hokjes... dat limiteert de creativiteit van artiesten... the Gathering kwam uit een metal hok, dat zegt niet dat ze daar moeten blijven... en de werk van een journalist is nieuwsgierig zijn... je hoeft helemaal niet de hele band collectie te luisteren.. je kan gewoon kijken wat ze de laatste 3 jaar hebben gemaakt... Ik ben benieuwd hoe DWDD zou Ulver presenteren... black metal band :lol:

_________________
Maybe i'm paranoid, yeah that's my problem
You almost have to be when you look like me


Top
 Profile  
Reply with quote  
PostPosted: 05 Nov 2009, 17:00 
Offline
Pathfinder (newbie)
Pathfinder (newbie)

Joined: 31 Dec 2008, 11:18
Posts: 9
inderdaad, ik ben zelf journalist, en ik vind dat de redactie echt niet alle albums hoeft te luisteren maar check even een myspace of een laatste recensie of wat dan ook. Noem het desnoods rock.
Maar ja, dat doen journalisten niet die nemen alles maar van elkaar over...


Top
 Profile  
Reply with quote  
PostPosted: 13 Nov 2009, 16:23 
Offline
Always
Always
User avatar

Joined: 19 Dec 2001, 01:00
Posts: 4003
Location: Rotterdam, the only real Dutch Metropole.Our biggest tower will be 165 meters: ooooohhhhhh:)
Ik ben zelf inmiddels keihard afgehaakt bij AdA. Er zit gewoon geen ziel in die band, ze is solo gegaan met een "koploze" band die haar liedjes speelt, zonder fatsoenlijke eigen inbreng!
Op Nu.nl noemen ze TG btw een Gothic-Metalband...misschien nog wel viezer dan death metal :wink:

_________________
Het zal wel weer off-topic zijn...
-----
I'm not obsessed, it's an hobby :D

Image


Top
 Profile  
Reply with quote  
PostPosted: 13 Nov 2009, 20:48 
Offline
Third chance
Third chance
User avatar

Joined: 12 Oct 2001, 01:00
Posts: 96
Location: Groningen, Holland
Jurrien wrote:
Het is tv, alles moet snel, ik denk niet dat het leuk is als Anneke bij elk verkeerd genoemd feitje gaat zeggen "ja maar Matthijs, The Gathering maakt geen death metal, The Gathering maakt muziek voor hokje x". Dat gaat toch niet werken?!
Ik vind het niet meer dan logisch dat ze zegt 'het is niet keihard' en het daar verder bij laat. Ze staat daar om muziek te spelen en haar band te promoten, niet om alle onterechte hokjesgedachten over The Gathering uit de wereld te helpen.


Zo is het maar net! Ze corrigeerde het wel, meer kon ze ook niet doen als er iemand tegen over je staat die er niet zoveel van af weet. Komt toch niet aan dan.

Leuk dat de media haar nu de nodige aandacht geeft trouwens. Zie ik bij TG minder snel gebeuren eigenlijk omdat ze door de pers nog altijd in de metalhoek gestopt worden. Zelfde geldt voor een band als Anathema. Als je ooit zulke harde muziek hebt gemaakt kom je (zeker bij het grote publiek en pers) niet meer van dat stempel af, althans zo lijkt het. Lijkt me best frustrerend.


Top
 Profile  
Reply with quote  
PostPosted: 16 Nov 2009, 14:04 
Offline
Second sunrise
Second sunrise

Joined: 03 Apr 2009, 13:11
Posts: 27
Location: Rotterdam area - Netherlands
En daarom lijkt DWDD (of een ander high profile programma) een prima podium om te laten zien dat de band meer te bieden heeft dan wat men denkt. Maar misschien heeft TG daar geen behoefte aan?


Top
 Profile  
Reply with quote  
PostPosted: 16 Nov 2009, 16:19 
Offline
Third chance
Third chance

Joined: 31 Dec 2006, 18:07
Posts: 168
Met Mandylion en Nighttime Birds is The Gathering één van de belangrijkste bands binnen de melodieuze metal, én zijn ze bekend (geweest) in Nederland. In vergelijking met Agua zijn deze albums inderdaad snoeihard. Dus zo stom vind ik het niet dat ze metal genoemd worden. Des te meer komt daardoor duidelijk naar voren dat Agua simpele, en volstrekt niet originele popmuziek is...

Overigens vind ik het geweldig dat TG met de nieuwe cd meer de rock kant op is gegaan, en van mij mag het best nog wat harder.. met een flinke bak metal op z'n tijd is helemaal niks mis!


Top
 Profile  
Reply with quote  
PostPosted: 30 Nov 2009, 23:16 
Offline
Third chance
Third chance
User avatar

Joined: 12 Oct 2001, 01:00
Posts: 96
Location: Groningen, Holland
Fountain wrote:
Maar misschien heeft TG daar geen behoefte aan?


Je moet gewoon gevraagd worden voor zoiets, lijkt me niet dat ze dan zeggen: geen behoefte aan.
Ze hebben in het verleden wel eens bij Barend en van Dorp gespeeld, zeiden ze toen ook geen nee tegen.


Top
 Profile  
Reply with quote  
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 1 hour


Who is online

Users browsing this forum: No registered users


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group