Quote:
THE GATHERING
PDF Εκτύπωση E-mail
always3.jpg Περνώντας από χίλια κύματα και απίστευτες δυσκολίες αυτή η ολλανδική παρέα γιορτάζει φέτος με την ευρωπαική της περιοδεία τα 20 χρόνια παρουσία της στη μουσική σκηνή. Το soundmag βρέθηκε στο παγωμένο Βερολίνο για να τους δει στις πρώτες τους εμφανίσεις και αυτό το σαββατοκύριακο είναι η σειρά της Θεσσαλονίκης το Σάββατο 28/2 και της Αθήνας την Κυριακή 29/2 .
Οι The Gathering αν και έγιναν πασίγνωστοι λόγω της εξαιρετικής παρουσίας της Anneke van Giesbergen πίσω από το μικρόφωνο, ποτέ δεν υπήρξαν η μπάντα ενός ή δύο ατόμων. Από την αρχή λειτουργούσαν ως μια ομάδα μουσικών με γνώμονα τις κοινές αναφορές και στόχους που είχαν ως σύνολο. Σε αυτά τα 20 χρόνια πίσω από το μικρόφωνο πέρασαν 2 τραγουδιστές μέχρι τον ερχομό της Anneke, που συνοδεύονταν από αντίστοιχα άλλες 2 τραγουδίστριες. Ηταν η εποχή που σχεδόν όλα τα σχήματα του ατμοσφαιρικού metal ήχου χρησιμοποιούσαν την αντίθεση αντρικών και γυναικείων φωνητικών για να επισημάνουν ακόμα περισσότερο το αποτέλεσμα της μουσικής τους. Σε εκείνα τα χρόνια θα λάμβαναν και το χαρακτηρισμό “Ολλανδικό θαύμα” μιας και τα πρώτα τους demo και το ντεμπούτο τους album, “Always” (1992), θα ήταν σαν τη μύγα μες στο γάλα της, τότε, σκηνής. Παραμιλούσαν οι πάντες με το album αυτό που ένωνε τα 70s με τον σύγχρονο ατμοσφαιρικό doom ήχο, έχοντας μοναδικά effects από τα keyboards του Frank Boeijen και μελωδίες από τις κιθάρες των Rene Rutten και Jelmer Wiersma. Ο δίσκος αυτός αν κυκλοφορούσε μέσω της αγγλικής Peaceville όπως σχεδίαζε το εξαμελές σχήμα ίσως και να είχαν πάρει άλλη τροπή τα γεγονότα των επόμενων ετών. Κατάφεραν, όμως, να κάνουν αίσθηση και στα live τους, μιας και ήταν το μοναδικό σχήμα στον κόσμο που έπαιζε live όλα τα μέρη της ενορχήστρωσης των κομματιών – μπάντες πιο «μεγάλες» όπως οι Paradise Lost αποφεύγουν συστηματικά τη χρήση γυναικείων φωνητικών και πλήκτρων μέχρι και σήμερα, προτιμώντας το πιο «ασφαλές» μονοπάτι των προηχογραφημένων μερών! almost_a_dance.jpg
Ηταν τόσο μεγάλη η απήχηση που είχαν που μέχρι και οι Faith No More τους είχαν ως support στις 2/6/93, ένα μήνα πριν δώσουν την τελευταία τους εμφάνιση με τον Bart Smits στα φωνητικά. Μάλλον από εκείνη την εμφάνιση τους καρφώθηκε η ιδέα να χρησιμοποιήσουν ανάλογα φωνητικά με του Patton για το επόμενο τους album! Το “Almost a dance” θα τους καταδικάσει να διαλυθούν δίνοντας ελάχιστες αποτυχημένες εμφανίσεις με τον Niels Duffhues και την Martin van Loon. O δίσκος στη μουσική του πλευρά θα εγκαινιάσει τη νέα εποχή που θα κάνει ευρέως γνωστή η φωνή της Anneke 2 χρόνια μετά με απόλυτα πετυχημένο τρόπο!
Αν και απογοητευμένοι από την παντελή έλλειψη ενδιαφέροντος τόσο από το κοινό όσο και από τις εταιρίες τα αδέρφια, Hans και Rene Rutten, ξεκίνησαν την άνοιξη του 1994 auditions για το καινούριο δίδυμο πίσω από τα μικρόφωνα. Θα δώσουν μια και μόνο εμφάνιση με τον Patrick Harreman (Moon of Sorrow) στη γενέτειρα τους πόλη, Oss, μέχρι το καλοκαίρι εκείνης της χρονιάς να έρθει η γυναίκα που έμελλε να αλλάξει για πάντα την εικόνα των γυναικών στη σκληρή μουσική.
Με το που ακούν τη μικροκαμωμένη 21χρονη τραγουδίστρια του jazz σχήματος Bad Breath στο τέλος των audition, καταλαβαίνουν ότι ήταν ακριβώς αυτό που ζητούσαν, απορρίπτοντας το ενδεχόμενο να την πλαισιώσουν με αντρικά φωνητικά. Ανάλογη κίνηση είχαν κάνει και οι Νορβηγοί 3rd And the Mortal ένα χρόνο πριν με την Kari Rueslatten, κίνηση που δεν έγινε γνωστή λόγω της περιορισμένης διανομής της εταιρίας τους, Head not found.
gathering_mandylion.jpg Στις 22 Αυγούστου του 1995 το “Mandylion” σκάει σαν βόμβα στην παγκόσμια μουσική σκηνή και οι Gathering απογειώνονται έχοντας στα χέρια τους συμβόλαιο με τη μεγάλη γερμανική εταιρία Century Media. Οι περιοδείες ξεκινάνε και το “Strange machines” τους κάνει πασίγνωστους σε όλο το φάσμα της σκληρής μουσικής, αλλά και εκτός αυτής. Ενδεικτικό είναι ότι την επόμενη χρονιά έπαιξαν ακόμα και στο Pinkpop, φεστιβάλ με πιο «χαλαρή» διάθεση από εκείνη που είχαν τότε!
Το άριστο κλίμα στο group θα χαλάσει με τις πρώτες παρεμβάσεις της εταιρίας που ήθελε έναν ακόμα δίσκο στο ίδιο μήκος κύματος με το πολυεπιτυχημένο “Mandylion”. Στο “Leaves/Adrenaline” single του ’96 το group θα έχει εμφανώς διαφοροποιημένο ήχο, αλλά το “Nighttime birds” θα κυκλοφορήσει το καλοκαίρι του ’97 διαφορετικό απ’ό,τι το σχεδιάζανε. 10 χρόνια μετά η επανακυκλοφορία του album θα περιλαμβάνει και τα demos, στα οποία η ενορχήστρωση είναι εμφανώς διαφορετική τείνοντας περισσότερο στα 70s και στην πιο rock πλευρά τους. Παρ’όλα αυτά με το δίσκο αυτό θα κάνουν ακόμα μεγαλύτερη επιτυχία, μεγενθύνοντας το όνομα που είχαν ήδη χτίσει.
measure.jpegΤο 1998 ήταν η πρώτη χρονιά αλλαγών στη συνοχή της ομάδας των Gathering με τον κιθαρίστα Jelmer Wiersma να αποχωρεί κατά τη διάρκεια της προπαραγωγής του πιο μεγαλεπήβολου project τους. Η απόφαση τους να μην προβούν στην πρόσληψη νέου κιθαρίστα και στην ανάθεση των μερών της δεύτερης κιθάρας στον Hugo Prinsen Geerligs απλώς θα επιβεβαιώσει το δέσιμο και την ανάγκη που είχαν να παραμείνουν ως ομάδα μουσικών με τη χημεία που είχαν όπως πρωτοξεκίνησαν. Για το album αυτό ζήτησαν πολλά λεφτά για τις ηχογραφήσεις, κίνηση που τους βγήκε σε καλό, αν και πάλί το αποτέλεσμα αλλοιώθηκε από την εταιρία τους! Το εξώφυλλο δεν ήταν σχεδιασμένο να βγει έτσι και με αυτά τα χρώματα, αν και τελικά είναι πολύ όμορφο, αντικατοπτρίζοντας την trippy τροχιά που είχαν δώσει στον ήχο τους. Οι ηχογραφήσεις των 100 λεπτών θα γεμίσουν ένα διπλό CD υπό τον τίτλο “How to measure a planet?” και σύσσωμος ο ευρωπαικός τύπος θα το αποθεώσει. Οι Ολλανδοί πέτυχαν το στόχο τους μαζί με τον αδερφικό τους παραγωγό, Attie Bauw, και με το παραπάνω! Εξώφυλλα παντού με αποκορύφωμα το εκτενέστατο άρθρο στο μεγαλύτερο περιοδικό ατμοσφαιρικής μουσικής της Ευρώπης, το γερμανικό Orkus! Η περιοδείες θα τους φέρουν ως co-headliners με τους Αγγλους My dying bride και για πρώτη φορά και από τη χώρα μας!
gathering_htmap.jpg Αηδιασμένοι από τη συμπεριφορά της εταιρίας τους που το ’97 δεν τους άφησε να υπογράψουν σε πολυεθνική εταιρία και συνεχώς αλλοίωνε την τελική εικόνα των ηχογραφήσεων τους θα προβούν σε μια κίνηση που στα 00s θα ήταν κανόνας για κάθε group που ήθελε τον απόλυτο έλεγχο των κινήσεων του. Συστήνουν την Psychonaut records το 1999 και παίρνουν τα δικαιώματα των 2 πρώτων τους album, ετοιμάζοντας το μέλλον τους στα 00s. Για τη γερμανική εταιρία όμως είχαν ακόμα έναν δίσκο βάσει συμβολαίου...
Tο “If then else” αν και πολύ βιαστικό album δεν ήταν παρά μια πιο ισορροπημένη εκδοχή του προηγούμενου δίσκου, έχοντας κομμάτια αγαπημένα από τους fans τους, όπως το “Saturnine”. Με τους 2 αυτούς δίσκους οι Ολλανδοί θα ήταν πλέον αποδεκτοί από όλο το φάσμα της rock μουσικής έχοντας στοιχεία από stoner rock, 70s κιθάρες και Floydικές ατμόσφαιρες, σύγχρονα ηλεκτρονικά effects στα keyboards και τα μοναδικά φωνητικά της Anneke! Ομως δεν στάθηκαν ποτέ να προβληθούν μέσω εκείνης, αποτυπώνοντας στις φωτογραφίσεις και στις συνεντεύξεις τους την εικόνα ενός group και όχι συνοδευτικών μουσικών σε μια τραγουδίστρια. Αυτό ακριβώς συμβαίνει σχεδόν στο σύνολο των group που έχουν γυναίκα τραγουδίστρια, κάτι που σίγουρα δε συμβαίνει στους The Gathering! gathering_souvenirs.jpg
Εκείνη την περίοδο θα ξεκινούσαν και οι πρώτες κρούσεις στην τραγουδίστρια τους για να φύγει από το group και να κάνει solo καριέρα, κάτι που έγινε 7 χρόνια μετά! Στο μεσοδιάστημα με τους Gathering θα κυκλοφορήσει το ασσύληπτο “Souvenirs” με τους δημοσιογράφους να του αποδίδουν τον όρο trip rock, μιας και δεν μπορούσαν να περιγράψουν αλλιώς το πάντρεμα του ήχου τους με τους Massive Attack του “Mezzanine”! Η νεοσύστατη εταιρία τους θα αντέξει τους κλυδωνισμούς στην αρχή, αλλά λόγω του Internet θα νιώσει τους κλυδωνισμούς να απειλούν τη βιωσιμότητα της! Το 2004 η Century media θα τους εξαναγκάσει να κυκλοφορήσουν το ηλεκτρακουστικό “Sleepy buildings”, στο οποίο η Anneke δίνει ρεσιτάλ ερμηνείας σε κομμάτια από όλη τη δισκογραφία τους, ακόμα και από τους δίσκους που είχαν κυκλοφορήσει πριν μπει στο group!
Ενδεικτικό της τροπής που είχαν πάρει τα πράγματα στο group ήταν και η φυγή του υπαίτιου της απογείωσης στο rhythm section. Ο μπασίστας Hugo θα αφοσιωθεί στις προσωπικές του υποχρεώσεις και οι Gathering θα αναγκαστούν αυτή τη φορά να προσλάβουν αντικαταστάτη, πρώτη φορά μετά από 14 χρόνια! Η νεαρή Marjolein Kooijman θα τους συνοδεύσει στις επόμενες συναυλίες τους και στις ηχογραφήσεις του πιο σκοτεινού τους album, “Home”, το 2006. Στα τέλη της χρονιάς οι φήμες θα γίνουν ψίθυροι για την αποχώρηση της Anneke από το group. Στα 00s είχε ήδη ξεκινήσει κάποιες προσωπικές live εμφανίσεις, εντείνοντας το ήδη τεταμένο κλίμα που είχαν. Την άνοιξη του 2007 θα βιντεοσκοπήσουν το φοβερό “A noise severe” DVD μπροστά στο πιο παθιασμένο κοινό τους στη Χιλή, δύο χρόνια μετά την ονειρική βραδιά στο Paradiso του Amsterdam, όπου και βιντεοσκόπησαν το ηλεκτρακουστικό “A sound relief” DVD.
thegatheringthewestpole_promo_14.jpg H επιβεβαίωση των φημών έφερε τους Gathering ένα βήμα πριν τη διάλυση, αλλά ο Rene Rutten επέμεινε να συνεχίσουν βρίσκοντας νέο πρόσωπο πίσω από το μικρόφωνο του group. Το αρχικό πλάνο ήταν να δουλέψουν μόνο με άντρες μουσικούς για το επόμενο album και στα live να συνοδευτούν από φίλους του σχήματος όπως ο Daniel Cavanagh των Anathema και ο Christopher Rygg των Ulver. Τα σχέδια αυτά θα ανατραπούν όταν θα λάβουν ένα demo από την τραγουδίστρια των Νορβηγών Octavia Sperati, Silje Wergeland. Με την προσθήκη της οι Gathering θα ολοκληρώσουν τις συνθέσεις για το επερχόμενο album τους με το οποίο θα γιορτάσουν και τα 20 χρόνια παρουσίας τους στο μουσικό στερέωμα!
Επισκέπτονται τη χώρα μας ανελλιπώς από το 1999 και κάθε φορά που έρχονται το κοινό τους αγκαλιάζει με την ίδια θέρμη, γεμίζοντας τα club που εμφανίζονται! Οσοι κοντοστέκεστε στο γεγονός ότι δε θα είναι μαζί τους η Anneke αξίζει να κατανοήσετε ότι οι Gathering δεν ήταν ποτέ το group της τραγουδίστριας, αλλά το σχήμα που είχε αυτήν ως τραγουδίστρια! Αυτό το φαινόμενο συμβαίνει σε μπάντες όπως οι Cranberries, που δεν μπορεί το κοινό να τους διανοηθεί χωρίς την Dolores! Εδώ τα πράγματα είναι τελείως διαφορετικά και σίγουρα η νέα τους τραγουδίστρια καταφέρνει να μην προσπαθεί να μιμηθεί την Anneke, αλλά να περάσει τη δική της ερμηνεία ακόμα και στα κομμάτια που καλείται να ερμηνεύσει live! Αυτή η παρέα των παιδιών που ξεκίνησε το 1989 μετά τις σχολικές της υποχρεώσεις να χτίζει το οικοδόμημα αυτού του σχήματος είναι ακόμα εδώ και σας καλεί να γιορτάσετε μαζί τους τα 20 της χρόνια, στα οποία παρέμειναν ζωντανοί παρά τις αντιξοότητες και τις τρικλοποδιές που έφαγαν!
Λευτέρης Τσουρέας